2.5 Personalitatea- entitate biopsihosociala si culturala
CONCEPTUL DE PERSONALITATEA
Precizări terminologice
În psihologie, ca de altfel, şi în celelalte ştiinţe socioumane, circulă, de cele mai multe ori ca sinonime, trei termeni: individ, persoană, personalitate. La o analiză mai atentă, cei trei termeni exprimă conţinuturi diferite.
Termenul de individ desemnează acea entitate indivizibilă care este determinată
biologic. El este aplicabil în descrierea şi analiza nu numai a omului, ci a oricărui organism
viu – plantă sau animal.
Termenul de persoană este corespondentul, în plan social, al individului în plan
biologic. El desemnează individul uman ca entitate concretă într-un cadru relaţionl dat, aşa
cum este perceput de cei din jur.
Termenul de personalitate este legat în sociologie, istorie, etică, filosofie de atributul
valorii; în psihologie el se ia într-o accepţiune diferită, ca desemnând modul şi gradul de
integrare şi ierarhizare sistemică a comportamentelor biologice, psihice şi socioculturale la
omul normal considerat într-un mediu social concret.
Astfel, din punct de vedere semantic şi operaţional, personalitatea este un concept
integrator supraordonat, care subordonează toate celelalte concepte ale psihologiei, inclusiv
pe cele de psihic, conştiinţă, comportament.
Din punct de vedere ontologic, pesonalitatea reprezintă o realitate complexă, care face
obiect de studiu pentru biologia umană, pentru psihologie, pentru sociologie, pentru etică şi
filosofie.
Psihologia se ocupă cu studiul componentei psihice şi a comportamentelor mediate
psihic, ale acestei realităţi.
Direcţii de definire a personalităţii în psihologie
De când personalitatea a devenit un domeniu specific de cercetare psihologică
(deceniul al treilea al sec. XX), definirea ei a suscitat mari controverse, ceea ce a facut să
apară un număr foarte mare de definiţii: în 1950, McClelland inventaria nu mai puţin de 100
formulări diferite, iar la începutul deceniului al IX lea, numărul acestora depăşea 150.
Este meritul lui G. Allport de a fi realizat o primă sistematizare a definiţiilor existente,
el identificând trei grupe mari: 1) definiţii prin efect extern; 2) definiţii prin structură internă
şi 3) definiţii pozitiviste.
Definiţia care pare să aibă circulaţia cea mai mare este următoarea: „Personalitatea este
unitatea bio-psiho-socială care se formează stadial în ontogeneză şi determină un mod specific
şi relativ stabil de raportare a omului la lume şi la sine însuşi”.
În descrierea personalităţii, întâlnim patru modele mai importante: 1) modelul analitic al
trăsăturilor; 2) modelul factorial (trăsăturile sunt înlocuite cu factori, numeric mai puţin şi mai
riguros definibili); 3) modelul blocurilor funcţionale: blocul dinamico-energetic
(temperamentul) blocul conativ-relaţional (caracterul), blocul instrumental (aptitudinile),
blocul de orientare şi axiologic (idealuri, valori dominante); modelul Big-Five, care pune la
baza structurii personalităţii cinci dimensiuni: extraversia (arată capacitatea de orientare a
persoanei către exterior, modul de implicare în acţiune, sociabilitatea); agreabilitatea (include
diferenţe individuale relevate de interacţiunea socială – prietenie, plăcere); conştiinciozitatea
(vizează, modul concret al individului de a aborda sarcinile, activităţile, problemele care apar în viaţa lui); stabilitatea emoţională (diferenţe individuale referitoare la caracteristicile structurii emoţionale); cultura sau intelectul (arată diferitele caracteristici ale funcţiilor intelectuale (creativitate, inventivitate, deschidere la experienţă).
Structura şi trăsăturile de bază ale personalităţii se consideră în principiu elaborate la
vârsta de 20-24 de ani – o dată cu trecerea de la adolescenţa târzie la maturitate.
În această structură şi în aceste trăsături se reflectă şi se împletesc într-un mod specific:
generalul („În anumite privinţe toţi oamenii sunt la fel”) particularul („În anumite privinţe unii oameni sunt la fel) şi individualul („În anumite privinţe nici un om nu este la fel cu celălalt”).
În descrierea şi analiza personalităţii se apelează la procedeul clasificărilor tipologice.
Criteriile sunt foarte diferite prin conţinutul pe care-l vizează şi prin aria de cuprindere:
criterii temperamentale (personalităţi introvertite şi personalităţi extravertite, sau: personalităţi
flegmatice, personalităţi colerice etc.); criterii caracteriale (personalităţi integre şi personalităţi
coruptibile); criterii aptitudinale (personalităţi înalt productive şi eficiente, personalităţi medii,
personalităţi slab productive şi eficiente); criterii de organizare internă (personalităţi mature şi
armonios dezvoltate, personalităţi mature accentuate, personalităţi imature etc.).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.