miercuri, 14 octombrie 2015

FIINTA UMANA SI NURSING-UL , 1.7. Nevoia a se îmbrăca si a se dezbrăca NEVOIA DE A SE ÎMBRĂCA Şl DEZBRĂCA

FIINTA UMANA SI NURSING-UL
1.7. Nevoia a se îmbrăca si a se dezbrăca
 NEVOIA DE A SE ÎMBRĂCA Şl DEZBRĂCA 


Definiţie:
    Este o necesitate proprie individului de a purta îmbrăcăminte adecvată după circumstanţe, temperatura zilei, activitate, pentru a-şi proteja corpul de rigorile climei (frig, căldură, umiditate), permiţându-i o libertate a mişcărilor.
Rolul imbracamintii
Protectie termica si  a intimităţii sexuale
Asigurarea libertatii de miscare
Contribuie la comunicare.
Semnificatii – statut social
Nivel economic
 Ideologie ,religie
Reflecta – personalitatea persoanei
Starea sa psihica
O eventual afectiune psihiatrica
Din punct de vedere al psihiatrilor, vestimentaţia este un semn de sănătate. O îmbrăcăminte bizară, stridentă, cu multe podoabe poate exprima chiar o boală psihică.


I. Independenţa în satisfacerea nevoii
    Omul, contrar animalelor, are nevoie de haine cu care să se îmbrace, pentru a se proteja de rigorile climei; preocupat de sănătatea sa, el îşi alege veşmintele adecvate circumstanţelor şi necesităţilor proprii.
Factorii care influenţează satisfacerea nevoii
Biologici
- Vârsta: temperatura corpului variază în funcţie de vârstă; individul îşi procură veşmintele adecvate pentru a se proteja împotriva variaţiilor temperaturii mediului ambiant.
Copiii mici şi persoanele în vârstă au temperatură corporală mai coborâtă decât persoanele adulte, deci trebuie să utilizeze veşminte mai călduroase (copiii au tendinţă mai mare de pierdere a temperaturii datorită unui sistem de autoreglare mai labil, fiind în dezvoltare, iar vârstnicii, datorită diminuării funcţiilor organismului).
Talie, statură: în vederea asigurării stării de bine, indivizii îşi aleg veşmintele în funcţie de talie şi statură.
Activitate: pentru confort şi libertatea în mişcare, indivizii în funcţie de activitate poartă veşmintele adecvate.
Psihologici

- Credinţă:indivizii care aderă la o religie sau la ideologie poartă veşminte sau obiecte care sunt semnificative pentru aceştia sau pentru comunitatea cărora le aparţin. în plus, purtarea uniformei permite indivizilor să se distingă în societate ca făcând parte dintr-un anumit grup.
- Emoţiile: influenţează alegerea şi purtarea veşmintelor care permit exprimarea unor sentimente şi a unei stări de confort psihic.
Sociologici şi culturali
     Clima: cea caldă obligă indivizii să-şi aleagă veşminte care să le permită menţinerea temperaturii corpului; pentru a împiedica acumularea de căldură şi umiditate se vor purta veşminte albe, largi, ample, uşoare, în timp ce veşmintele de culoare închisă şi groase   menţin   temperatura   corpului   în   limite   normale, împiedicând pierderea căldurii.
      Statutul social: societatea, prin normele sale, impune indivizilor un statut care-i obligă să se îmbrace
şi să poarte obiecte prin care să dovedească rangul lor social. După condiţiile financiare, pot apărea limite în alegerea şi purtarea îmbrăcămintei.
Munca: condiţiile de  muncă pot,  de asemenea,  influenţa alegerea şi purtarea veşmintelor.
Siguranţa muncii este dată de echiparea cu obiecte speciale de vestimentaţie,   protectiv   împotriva   accidentelor,   frigului, zgomotelor etc.
     Cultura: prin  veşminte se poate contribui  la conservarea tradiţiilor şi, de aceea,                
     oamenii adoptă îmbrăcămintea care îi va distinge de ceilalţi (portul popular).

Manifestări de independenţă

Semnificaţia veşmintelor
Veşminte: tot ceea ce acoperă corpul uman, îl ascunde şi-l protejează
- ele sugerează apartenenţa sau neapartenenţa la un grup social, profesional,   cultural, religios etc.
Alegerea personală
- veşminte alese după gust şi circumstanţe (personalitatea individului, ocazii festive, protejarea corpului de intemperii, preferinţe vestimentare, modă)
Sortarea veşmintelor
- adecvate funcţiilor psihologice • în concordanţă cu importanţa acordată îmbrăcămintei şi ţinutei personale
Calitatea veşmintelor - adecvate climatului, statutului socio-cultural
Proprietatea veşmintelor reliefeaza nivelul socio-economic, statutul social
Purtarea de obiecte semnificative
- pune în evidenţă rangul social, însemnătatea personală (prin medalion, talisman), funcţie religioasă, secta religioasă, calitatea de funcţionar de stat, ritualuri etc.
Exigenţe în intimitate - modă, norme sociale; ordonat, curat tot timpul, în orice activitate - funcţională, estetică
Capacitatea fizică de îm-brăcare şi dezbrăcare
- mobilitate articulară, tonus muscular, maturitate psiho-motorie
Talie şi statură -  vârstă, sarcină, grad de dezvoltare a ţesutului adipos etc.

- Intervenţiile asistentei -
Menţinerea independenţei
- învaţă persoana să-şi  aleagă îmbrăcămintea corespunzătoare climei, temperaturii mediului înconjurător, activităţii, vârstei explorează gusturile şi semnificaţia veşmintelor la fiecare persoană încurajează persoana pentru a-şi alege singură îmbrăcămintea, ornamentele, accesoriile dorite
II. Dependenţa în satisfacerea  nevoii de a se îmbrăca şi dezbrăca
Problemele de dependenţă în satisfacerea acestei nevoi sunt:
1.Dificultate de a se îmbrăca şi dezbrăca
2.Dezinteres pentru ţinuta vestimentară
3.Neîndemânare în a-şi alege haine potrivite
Surse de dificultate
De ordin fizic :
incapacitatea intrinsecă
- lezarea fizică (fracturi, arsuri, plăgi)
- diminuarea motricitatii membrelor superioare (slăbiciune, paralizie, hipotonie, pareze)
absenţa unui membru superior sau unei porţiuni din membru (bont)
incapacitatea extrinsecă
-obstacole ce împiedică mobilizarea membrelor superioare (aparate gipsate, sisteme de imobilizare - chingi, benzi adezive, pansamente, plăgi)
dezechibre
- durere ,slăbire, fatigabilitate
De ordin psihologic
- tulburări de gândire,atentie ,concentrarea
- anxietate
- stres
- pierderea imaginii de sine
- pierderea/separaţia
- situaţie de criză
De ordin socio economic
- eşecuri
- conflicte,catastrofe ,dezastre
- pauperitate
- dificultati de adaptarea la schimbarea mediului social ( prin casatorie ,stramutare,degradare sau accedere pe scara ierarhica )
Lipsa de cunoaştere
- insuficienta cunoaştere de sine, a celorlalţi şi a mediului înconjurător

Manifestări de dependenţă

Dificultatea/ incapacitatea de a se îmbrăca şi dezbrăca
- Dificultatea de a-şi încheia şi descheia nasturii
- Dificultatea sau incapacitatea de a-şi mişca membrele su­perioare
- Dificultatea de a se încălţa şi descălţa
Dezinteresul faţă de ţinuta sa
- Apatie în a se îmbrăca
- Acces de melancolie
Refuzul de a se îmbrăca şi dezbrăca
Alegerea inadecvata de vesminte
Imbracaminte exagerata, caraghioasa, coafuri bizare
Vesminte inconfortabile
neadecvate taliei, masei corporale
Dezbracare continua
- Intervenţiile asistentei -
A.  Pacient cu dificultate de a se îmbrăca şi dezbrăca

1.OBIECTIV : Pacientul să cunoască importanţa satisfacerii de a se îmbrăca şi dezbrăca

INTERVENŢIILE ASISTENTEI, AUTONOME Şl DELEGATE
- educă   pacientul   privind   importanţa   vestimentaţiei   în identificarea personalităţii
- notează zilnic interesul persoanei pentru a se îmbrăca şi dezbrăca
- supraveghează cu ce se îmbracă
- explică legăturile dintre ţinuta vestimentară, imagine şi stima de sine
- încurajează pacientul

2.OBIECTIV :Pacientul să se poată îmbrăca şi dezbrăca singur

INTERVENŢIILE ASISTENTEI, AUTONOME Şl DELEGATE
- identifică capacitatea şi limitele fizice ale persoanei îngrijite
- îi acordă timp suficient pentru a se îmbrăca şi dezbrăca; recomandă, dacă ameţeşte, să se îmbrace în fotoliu şezând
- sugerează aparţinătorilor să-i procure pacientului haine largi, uşor de îmbrăcat, cu mod de încheiere simplu; încălţăminte fără şiret
- face zilnic exerciţii de motricitate fină cu pacientul descriindu-i gestica necesară îmbrăcării
- asistenta îmbracă şi dezbracă pacientul în caz de paralizii ale membrelor, susţinând membrul paralizat în timpul îmbrăcării;
începe îmbrăcarea cu membrul paralizat şi apoi cu cel sănătos şi dezbrăcarea în mod invers.

3.OBIECTIV :Pacientul cu tulburări psihice recâştigă independenţa de a se îmbrăca  şi dezbrăca

INTERVENŢIILE ASISTENTEI, AUTONOME Şl DELEGATE
- evaluează gradul de confuzie şi observă schimbările de comportament, orientându-l regulat în timp şi spaţiu
- solicită persoanei să se îmbrace, vorbindu-i clar, distinct, cu respect şi răbdare, respectând ritmul acesteia
- explică gesturile pe care trebuie să le facă pentru a se îmbrăca, în limbaj inteligibil
-   aşază obiectele în cameră în aceeaşi ordine tot timpul, iar hainele în ordinea folosirii lor şi solicită pacientului la dezbrăcare să le pună în ordine inversă


Imbracarea si dezbracarea pacientului

Scop : protejarea corpului şi asigurarea intimităţii

Intervenţiile asistentei
: alegerea lenjeriei în funcţie de:
- sex (cămaşă de noapte sau pijama)
- temperatura mediului
- vârstă
- talie şi statură (să asigure lejeritatea mişcării)
- de integritate fizică şi psihică a pacientului (comodă şi cu mod simplu de încheiere)
- pregătirea lenjeriei la îndemâna pacientului
- explicarea tuturor gesturilor ce urmează a fi efectuate
- încurajarea pacientului să participe, pe cât posibil, în funcţie de capacitatea şi limitele sale fizice
- felicitarea pentru fiecare progres
- ajutarea pacientului în efectuarea tehnicii sau efectuarea integrală a tehnicii (la nevoie, se efectuează de către două asistente).
■ DE REŢINUT:
în cazul afecţiunilor la nivelul membrelor superioare, se începe cu dezbrăcarea membrului sănătos, îmbrăcarea începând cu membrul afectat.
în cazul afecţiunilor la membrele inferioare, nu se recomandă pijamaua
susţinerea membrului paralizat
acordarea de timp suficient pacientului pentru a efectua tehnica
abordarea pacientului cu răbdare şi calm

B. Pacient cu dezinteres pentru tinuta vestimentara
evaluarea gradului de confuzie ,apatie ,+ orientarea pacientului in mod regulat in timp si spatiu
educarea paientului in privinta importantei vestimentatiei
explicarea gesturilor necesare ,solicitarea clara si raspicata ,cu cuvinte simple ,de a efectua aceste manevre
explicarea legaturilor intre tinuta vestimentara si imaginea de sine ,stima de sine
supravegherea pacientului
incurajarea pacientului
notarea evolutiei in interesul acordat vestimentatiei
pregatirea hainelor in ordinea folosirii lor ,in acelasi loc intotdeauna,si se va solicita pacientului ca la dezbracare sa le aseza in ordine inversa

C. inabilitatea de a alege haine potrivite
- evaluarea cauzei-  carente in educatie ,deficite mentale ,afectiuni psihiatrice
- Educarea pacientului in  sensul adaptarii vestimentatiei la clima,ocazie ,mediu social
- in caz de afectiuni psihiatrice – explicarea lagaturii intre tinuta vestimentara si stima de sine
- supravegherea si incurajarea pacientului = felicitarea la foecare progress
- notarea evolutiei



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.