1.12 Memorie
1.13 Imaginatie
4.5. IMAGINAŢIA
Deşi nu întotdeauna i s-a recunoscut identitatea de sine, imaginaţia
este un proces distinct de prelucrare şi utilizare a informaţiei.
Pe de o parte, ea vine, în continuarea reprezentării, bazându-se pe memorie, pe de altă
parte, ea deviază printr-o buclă traiectoria care începe spre gândire, ocupând astfel o poziţie
aparte pe continuumul activităţii cognitive a omului.
Specificul imaginaţiei ni se dezvăluie în următoarele elemente:
1) generarea de imagini noi, pornind fie de la fapte reale date în experienţa anterioară,
fie crearea prin mecanisme proprii de imagini „pure”, fără legătură aparentă cu realul;
2) operarea cu imagini exclusiv în limitele imageriei secundare şi ale fanteziei,
realizându-se combinări, amplificări, reordonări, etc.;
3) o minimă originalitate a modului de operare cu datele iniţiale şi a produsului final;
4) caracterul convenţional, figurativ şi simbolistic al funcţiei designative a imaginilor
elaborate. Imaginaţia este elementul central în structura creativităţii, ca dimensiune globală a
personalităţii.
Formele imaginaţiei. Imaginaţia se manifestă sub mai multe forme, diferenţierea
făcându-se după natura produsului şi după domeniul de aplicaţie. După primul criteriu, se
delimitează: 1) imaginaţia reproductivă şi 2) imaginaţia creatoare; după cel de-al doilea
criteriu, distingem: 1) imaginaţia artistică (literară, muzicală, plastică); 2) imaginaţia tehnică,
exprimată în inovaţii şi invenţii; 3) imaginaţia ştiinţifică, exprimată în conceperea strategiilor
şi proiectelor de cercetare, în elaborarea modelelor explicative etc.; 4) imaginaţia arhitecturalconstructivă, exprimată în crearea unor forme şi stiluri noi de construcţii; 5) imaginaţia
managerială, care constă în elaborarea celor mai ingenioase şi eficiente moduri de conducere
şi administrar
4.6. MEMORIA
Memoria este procesul prin care se realizează gestionarea informaţiilor şi experienţelor cotidiene prin: fixare sau engramare, păstrare, reorganizare şi reactualizare.
Ea conferă Eului nostru identitate şi continuitate în timp, şi asigură transformarea
necunoscutului în cunoscut.
Evaluarea funcţionării şi eficienţei memoriei o realizăm după următorii parametri:
1. Durata engramării materialului considerat (cu cât mai scurtă, cu atât mai bine);
2. Volumul materialului reţinut şi reprodus după o singură percepere (prezentare);
3. Trăinicia păstrării materialului memorat;
4. Fidelitatea recunoaşterii şi reproducerii;
5. Completitudinea reproducerii;
6. Capacitatea de cuprindere (diversitatea modală: cu cât mai întinsă, cu atât mai bine).
Valorile acestor parametri depind atât de factorii subiectivi (particularităţile individuale
şi stările subiective de moment), cât şi de factori obiectivi (volumul materialului, modul lui de
prezentare, gradul lui de organizare, sistematizare). Acţionând în mod adecvat asupra acestor
factori, memoria poate fi îmbunătăţită.
Formele memoriei. Ca şi alte procese psihice, memoria se poate realiza la niveluri
integrative diferite şi în forme diferite. După prezenţa intenţiei şi contextului voluntar, se
disting: 1) memoria involuntară (absenţa intenţiei şi a scopului de a reţine, păstra şi
reactualiza un fapt, o informaţie etc.) şi 2) memoria voluntară (prezenţa intenţiei şi a
scopului); după gradul de înţelegere a celor memorate, se diferenţiază: 1) memoria mecanică
şi 2) memoria logică; după durata păstrării celor achiziţionate, au fost identificate: 1) memoria
de scurtă durată, pentru care limita superioară a păstrării este de trei minute, şi 2) memoria de
lungă durată, pentru care limita superioară a păstrării echivalează cu durata vieţii individului;
după conţinut, se delimitează: 1) memoria informaţional-cognitivă, prin care se
achiziţionează, se păstrează şi se actualizează toate cunoştinţele noastre despre lume şi despre
noi înşine, 2) memoria afectivă, care realizează păstrarea şi evocarea întregii experienţe
emoţionale, plăcute sau neplăcute, şi care se integrează în dispoziţia generală de fond, 3)
memoria motivaţională, legată de păstrarea trebuinţelor primare înnăscute şi a celor
secundare, dobândite; 4) memoria motorie, care asigură păstrarea şi actualizarea schemelor
mişcărilor obiectuale şi instrumentale care alcătuiesc praxia; după canalele senzoriale
implicate în recepţionarea şi integrarea informaţiei, se diferenţiază: 1) memoria vizuală, 2)
memoria auditivă, 3) memoria tactilă, 4) memoria olfactivă, 5) memoria gustativă şi 6)
memoria kinestezică. În sfârşit, pe lângă o memorie evocativă, prin care aducem trecutul în
actualitate şi-l integrăm în activitatea şi comportamentul cotidian, trebuie admisă existenţa şi
a unei memorii prospective, de fixare, păstrare şi conectare la prezent a evenimentelor şi
acţiunilor ce urmează să se producă în viitor. Această formă de memorie maximal dezvoltată
la om face posibilă programarea, planificarea şi anticiparea în reglarea comportamentului.
Uitarea este un fenomen opus memoriei şi constă în ştergerea sau scăderea sub pragul
de actualizare a informaţiilor, experienţelor, amintirilor de un gen sau altul. Ea are atât o
latură pozitivă, cât şi una negativă. Latura pozitivă rezidă în aceea că ne ajută să ne debarasăm
de informaţii şi date nesemnificative şi inutile, lăsând locul liber pentru achiziţionarea altora
mai importante; latura negativă constă în blocarea sau eliminarea din fluxul actual al
conştiinţei a unor informaţii şi date importante şi necesare pentru finalizarea optimă a unei
activităţi.
Dinamica ei depinde de natura şi caracterul materialului memorat. Astfel, uitarea se
produce mai rapid şi în raţii mai mari în cazul unui material fără sens (ex. silabe, cuvinte fără
înţeles) decât în cazul materialului cu sens; se produce mai repede şi mai intens în cazul unui
material neorganizat, fragmentat, decât în cazul unui material bine sistematizat şi organizat
logic; se produce mai repede şi mai intens în cazul unui material lipsit de semnificaţie pentru
noi, decât în cazul unui material cu semnificaţie mare. Uitarea nu acţionează ca o fatalitte
decât în cazuri patologice, de amnezie totală. În mod normal, ea poate fi ţinută sub control,
determinând-o să acţioneze selectiv. Cerinţa principală pentru stabilirea efectului negativ al
uitării constă în activarea şi întărirea (consolidarea) periodică a celor pe care le apreciem ca
fiind importante şi necesare în activitatea noastră viitoare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.